alla gillar män i uniform

Jag fick en snilleblixt rörande skolvärlden igår kväll efter ytterligare en runda i Uppsalas badhus. Dagens högstadium är i allmänhet stökiga och respekt inför lärarna (jag är en konservativ människa som tycker att lärare ska visas en del respekt) är ingen självklarhet. Min fundering gäller huruvida elevernas klädsel kan ha ett samband med kaoset i skolan.

Jag tänker tillbaka på min högstadietid och minns att ett gäng sjuor sprang omkring i pyjamaskläder, som på min högstadieskola var en trend. Numera är det byxor i knävecken som gäller. Åtminstone bland hiphopkillarna. Om jag ska vara fördomsfull så skulle jag vilja påstå att är just bland dessa det mesta stöket utövas. Killar och ibland tjejer som är osäkra på sin identitet och som försöker passa in i olika grupperingar - bland annat med hjälp av sin klädsel.

Jag ser framför mig Ronny, 14, som bär sina gigantiska byxor och sin gigantiska tröja, med blingblings på alla sätt som går i ett desperat försök att se ut som Eminem, eller vem som numera kan vara en förebild, Ronny har inget emot att visa stjärten för hela världen - oavsett om vi vill se den eller inte. När han vill vara mystiskt anonym fäller han upp luvan från sin stora tröja, alternativt i kompination med diverse huvudbonad. Jag vill spräcka hål på Ronny!

Jag vill införa skoluniform på skolelever till och med högstadiet. Jag tror att skolmiljön på så sätt skulle kunna bli betydligt trevligare för alla. Därefter får Ronny blotta ändan hur mycket han vill på fritiden, men i skolan ska man vara hel och ren, Tidigare har jag enbart sett på skoluniform som ett sätt att motverka mobbing, vilket också är ett bra argument, dock inte det enda. Jag är rädd att mina argument mot skoluniform inte längre väger upp argumenten för.

Jag tror att om man inte blir intresserad av skolan genom att vara i den, så kanske man blir det genom att ha skolan på sig. Jag tror på att få eleverna att gå in i en roll när de befinner sig i skolans lokaler och detta kan främja eleverna till att prestera bättre.


Gör skolan prydlig igen!


Kommentarer
Postat av: Maud Carpenter

Tvinga ungarna att läsa riktig litteratur också. Jag är övertygad om att mängden särskrivningar/stavfel skulle minska. Rejält.

2009-01-16 @ 21:57:47
Postat av: Hemligt

Det håller jag med om. Istället för att läsa några få klassiska verk såsom Dvärgen, Den gamle och havet och kanske Brott och straff så bör man i mitt tycke beta igenom de, säg 50 största böckerna.

2009-01-23 @ 14:18:24
Postat av: Anonym

Faktum är att det nog är bäst att läsa alla böcker. Det bör minska risken för stavfel i störst utsträckning.

2009-01-24 @ 14:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback