Sveriges rikes lag

Idag, tre veckor efter att mina studier på juristlinjen har startat kliar jag mig själv i huvudet. Hur kom jag egentligen på att jag ville spendera mitt fortsatta liv tillsammans med lagboken?

Jag hade noga övervägt de olika alternativen till en framtida utbildning men beslutade mig för att välja juridik. Inlärningssättet verkade överensstämma med mina intressen, jag är intresserad av politik och antog att juridik kunde vara bra att ha till detta ändamål och dessutom hade jag hört talas om denna tuffa utbildning och var sugen på en utmaning.

Många hade nog sett mig med en framtid som ingenjör av något slag. Jag är som ett barn på julafton när jag leker med algebraiska formler. Jag var däremot inte speciellt intresserad av lag och straff utan ville ha en god allmänbildning. Men efter tre veckor på juridik har jag hittat nya leksaker.

Lagboken är min bibel. Jag är inte religiös normalt sett, men lagboken, den är helig. Det står många saker däri och sakerna är genomtänkta. Jag ryser lite när jag läser de heliga texterna i budorden - förlåt, jag menade Grundlagarna. Hela samhället finns beskrivet i lagboken. Demokrati och parlamentarism, här kan vi diskutera julafton. Mina framtida barn kan glömma bibelhistorierna vid juletid, det är högläsning ur Lagboken som gäller.

Ur RF 1:1
All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
     Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
     Den offentliga makten utövas under lagarna.

Det är poesi i mina öron. Nördigare blogginlägg kommer ni att få leta efter.



 - Sitter och läser igenom mitt nyskrivna blogginlägg och inser vilken dålig mor jag kommer att bli. Algebraiska formler som leksaker och lagboken som godnattsagor. Jag måste lära mig baka himmelskt goda kanelbullar som kompensation. -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback