Fantomen på operan

Idag efter både skoldag och en tur på stan så stod där en man vid ett stånd. Jag reagerade på mannen redan på morgonen då jag hade lagt märke till hans cd-skivor för 30 kronor styck. Det skadar aldrig att titta, tänkte jag och gick fram till honom nu när jag dessutom hade betydligt mer tid, plus en hundralapp som hade hittat tillbaka till min ficka efter att ha varit utlånad en vecka.

Det fanns ett hav av underbar musik varvid jag fastnade vid tre av dem. Nina Simone - en soulsångerska som jag egentligen inte känner till så mycket om, mer än att jag en gång såg en film fylld med hennes musik. En skiva med afrikanska trummor som det kommer att bli mycket spännande att lyssna till när det väl blir dennes tur. Dessutom köpte jag musiken från filmen Fantomen på operan.

Berättelsen om Fantomen på operan skrevs i bokform av franska Gaston Leroux 1910. Därefter utkom den första musikalproduktionen av Adrew Lloyd Webber 1986. År 2004 gjordes även en film. Jag har ännu inte sett operan men de två andra formerna finner jag helt underbara och framförallt boken. Det finns bra böcker och det finns dåliga böcker, men det finns dessutom böcker som man blir påverkad av och som man inte kan släppa med tankarna ens veckor efter att de har lästs ut. När jag läste den tänkte jag inte ens på den som en bra bok. Men fantomens besatthet av Christine och hennes beroendeställning till honom förvandlas i en bisarr kärlekshistoria där även de smutsigaste mänskliga känslorna får plats. Det finns goda och mindre goda karaktärer men jag lyckas sympatisera med varenda av dessa.

Musiken blir underbar då jag känner till bakgrunden. Det är inte varje dag jag sitter hemma och njuter av opera, men ibland... together with a liver with some fava beans and a nice chianti...


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Att känna doften av hösten och att se lövens färger, när man läser vad du skriver, det är att se dig, se dig som en människa som ser! Om någon person inte ser det är personen ifråga blind!--- Och förresten jag vet att du kommer att baka goda bullar också.

2008-10-06 @ 12:16:46
Postat av: Anonym

Vacker musik i den musikalen, yes :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback