Kondomera mera

I dagens Damernas Värld fanns det inte speciellt många artiklar som intresserade mig. En som däremot var spännande, var en artikel som behandlade det ökade antalet könssjukdomar i Sverige, samt att svenska läkare numera förespråkar färre sexpartners samt mindre spontana samlag som skydd emot detta. Snacka om trendbrott! De konstaterade att kondompropagandan inte har fått något genomslag i Sverige och menade att återhållsamhet skulle vara mer effektivt.

Vansinnigt, enligt min mening. De kan inte få oss att använda kondom, men det skulle fungera bättre att få oss att undvika sex? Det som jag dessutom finner vansinnigt är hur kondompropagandan har misslyckats så totalt i Sverige. Kanske är det för att vi inte ser faran i sexuellt överförbara sjukdomar. I Sverige tänker vi att vi drabbas av klamydia i värsta fall. Skräckscenariot är att behöva ta kontakt med den eller de som man kan ha smittat, eller att - om man är tjej - göra abort. Då kanske det är naturligt att kondomanvändandet inte prioriteras som det borde.

Frågan är, om det verkligen ÄR så jobbigt att i hettans ögonblick göra något så enkelt som att kondomera?

Här har du en kondom gullet...

Ja. Det är så jobbigt att vi struntar i det, ringer istället närmaste vårdcentral för att boka den rutinmässiga klamydiakontrollen, tar Dagen-efter-pillret och hoppas på det bästa. Tänk då om det skulle gå ännu värre? Hur ofta pratas det i Sverige om HIV?

När jag var i Thailand såg jag på MTV. Där efter att programmet var slut, gick repliken att "tack för ikväll, och kom ihåg att använda kondom" . I Frankrike fanns HIV-plakat överallt på diverse reklamskyltar och för all del, dessa länder ligger närmare kontinenten och närmare allvarligt HIV-drabbade länder än vad vi gör. Men vi svenskar lever i största naivitet. Vi föreställer oss att HIV inte finns i Sverige. Vi föreställer oss att globaliseringen inte har skett och att vi varken reser eller beblandar oss inte med andra nationaliteter. Vi vill inte ha HIV i vårt land och därmed stannar den otäcka sjukdomen vid Sveriges landgräns.

Jag är ledsen att behöver spricka hål på de vackra föreställningarna om den svenska utopin, men HIV-viruset tar inte hänsyn till om det är välkommet eller inte.

I nästan alla andra länder använder man kondom, men inte här. Men kom igen mina kära landsmän,  - Vi behöver inte avhållsamhet som preventivmedel, för vi kan ta hand om både oss själva och varandra. Det är inte värt att chansa. Eller?

None

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback