Välkommen till grundskolans underbara värld

På tåget häromdagen snubblade jag över en kvarglömd Aftonbladet. Mina principer säger mig att Aftonbladet är en förtalande skräpblaska, men motvilligt - och framförallt för att kupén nästan var tom och ingen därmed såg mig - tog jag mig an denna kvällstidning. Trots att jag hatar att erkänna det, så fanns där en hel del intressanta artiklar (det måste givetvis ha varit ett undantag).

Jag läste i en artikel om hur lärare på grundskolan har för stor makt. Hur de lättvindigt bestraffar elever med kvarsittning, avstängning och diverse andra metoder. Slutsatsen i artikeln var att grundskolelärarna missbrukar den makt de besitter.

Jag måste dock påpeka hur dålig sakkunskap artikelförfattarens måste ha. Jag funderar på om han över huvud taget varit inne på en gymnasieskola de senaste 20 åren. Det har jag varit och jag delar inte hans uppfattning om vilket miljö som råder i skolan.

Jag är personligen ganska grön och har därmed någorlunda färskt i minnet hur det var att vara fjortis och spendera dagarna i högstadiekorridorerna. Vi var ligister hela bunten. Det finns få åldersgrupper i samhället som är så fruktansvärt elaka som tonåringar på högstadiet. Man är osäker och försöker passa in, man ska vara så tuff som möjligt. Hamnar man inte i det coolaste gänget från början så är det kört. Man ska hävda sig mot allt och framförallt så tänker man inte på konsekvenserna av sina ord och handlingar. Om inte läraren är lika cool som eleverna kommer han att bli uppäten och det finns ingenting han kan göra åt saken. Faktum är att en lärare inte har några befogenheter.

Läraren har inga rättigheter i skolvärlden.

Jag har själv arbetat som lärarvikarie och hade turen som inte blev ratad från första stund. Jag skulle däremot inte säga att elever i allmänhet visar respekt för sina utbildare. Min mor är en annan het källa jag har från skolvärlden. Hon är högstadielärare i tyska och engelska och är en av de lärare som faktiskt går hem hos eleverna. Häromdagen kallade en liten emoflicka henne för HORA. Min mamma alltså.

Hade jag varit där så hade jag lyft upp bruden i öronen och kastat henne ner från skoltaket. Det som man har befogenhet till att göra som lärare är att ringa ett samtal till emoflickans förälder.

Och de säger att elever känner sig kränkta och dåligt behandlade?


Kommentarer
Postat av: Anonym

I agree släng ner fanskapet från taket ;D Bra poäng over all from start till mål!



/LA, ratar också AB!

2008-11-17 @ 12:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback