sadist-jurist

I min pågående juristutbildning är det två saker som är aktuella. Det är PM-inlämning som sker på måndag, samt sluttenta strax innan jul. Eftersom jag - som en fantastiskt logisk liten flicka - tycker om att hantera saker i kronologisk ordning, har jag satt mina tänder i PM:en. Det handlar om en uppsats som ska analysera ett givet ämne och vara 100% korrekt utformat. Det handlar inte enbart om att man ska skriva en underhållande text, utan här är det kanslisvenska som gäller. Däremot får man inte skriva för ålderdomligt, men för guds skull inte heller för vardagligt. 'pust och stön'... (är sådana uttryck som inte heller får förekomma)

Jag har dock en liten fördel. Jag har hittat en främling på det Juridiska biblioteket som har erbjudit sig att vara min PM-fadder. Han har tre års försprång och därmed också betydligt mer erfarenhet än jag. Igår kväll mejlade jag min version till honom för att få en kommentar, vilket jag också fick - i mängder!

Min PM-fadder hade i princip hackat sönder min uppsats. Det var fantastiskt mycket bra kritik - till skillnad från vad jag fått av mig riktiga PM-handledare - så det var bara att sätta igång med utfyllning - redigering - och analysering. Min PM-fadder var en sträng sådan och gav mig en ny deadline om att PM:en skulle vara färdigredigerad ikväll. Så jag har slitit som en hund för att göra klart det som jag tänkte vara färdig med på onsdag, men kunde till slut skicka tillbaka en redigerad version till honom. Personligen var jag vid det här laget fantastiskt nöjd med min PM... men två timmar senare får jag tillbaka versionen av honom - lika sönderhackad som version ett!

Och jag som hade tänkt hänga upp julstjärnan i fönstret ikväll...

Jag tror att min PM-fadder tycker om att vara lite elak. Han tycker nog att det är skoj att se hur en stackars förstaårsstudent förtvivlat skriver om och om igen på sin PM. Jag tror att han tycker om att hacka sönder mina ord, hålla för mina läppar från att uttala det svenska spåkets oändliga poesi och binda för mina ögon för dölja världen bortom den kyliga byråkratin.

Alternativt vill han bara förbereda mig för att bli trampad på tårna, vilket är det som oundvikligt kommer att hända mig i juridikens spår. För det kanske är så att jurister är lite sadistiska och då inte bara min PM-fadder. Samtidigt som den konstruktiva kritiken ges för att den ska leda till framgång, så tror jag att innerst inne, så njuter juristen av att trycka ner den andre.

Hur som helst - blir jag hellre nedtryckt av min PM-fadder - än av han som sätter mina betyg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback