fattig looser

Jag har en tanke som jag inte har sugit färdigt på än, men jag samlar mod och kastar ut den ändå, så får vi se var den för mig.

Jag har en viss uppfattning om vissa saker i livet. Det finns väldigt många erfarenheter som är bra att ha med i ryggsäcken. Det är förmodligen fantastiskt att ha jobbat på ett äldreboende till exempel, vilket jag aldrig har gjort. Erfarenheten som jag funderar på är dock att  någon gång i livet ha varit fattig och där har jag varit/ där är jag.

Jag har inte mindre pengar än så många andra, men jag har tagit ut svängarna i mitt liv. Jag har följt mina drömmar och gjort saker som varit omöjliga. Jag slet som ett djur för att kunna åka till Frankrike, gå en svindyr dansutbildning och leva utomlands i ett år. Jag tar inte materiella saker för givet längre. Jag har ett perspektiv på tillvaron. Jag har lärt mig att skapa saker.

Å andra sidan kan fattigdom göra en bitter. Självklart är jag snål och frågan är om detta kommer att gå över när jag har pengar? Det fanns en oro i Frankrike om att ligga på gränsen. Ingenting får hända.

Jag tror att det är bra att kunna uppskatta mindre saker, men å andra sidan tror jag också att pengar skapar en viss lycka. Det känns bra att kunna göra alla de där sakerna. Beställa dyr mat på en restaurang, köpa den dyraste juicen, inte cykla fem kilometer i spöregn till Lidl för att spara in några kronor på grönsakerna... listan kan göras lång. För mig är dock de sakerna inte så viktiga. Jag skulle någon gång vilja ha lite mer pengar. Men idag är det andra saker som gör mig lycklig, för det handlar om att prioritera.

Faktum är, att om så mina danskurser skulle kosta tiotusen kronor istället för den summan som jag betalar idag, så skulle jag ändå betala det. Är det värt att cykla till Lidl för att få göra min passion? Och svaret är ja. Tusen gånger om.



Och, om pengarna tar slut så kan jag alltid leva framför brasan i skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback