morgonstund har guld i mund

Vad betyder mund? Jag har alltid tänkt att det var mun, men da jag idag skulle presentera uttrycket i bloggen ville jag kolla upp saken. Mund existerar inte i de lexikon jag har hittat pa internet. Vad jag har hittat är att mund betyder mun pa danska vilket inte gör saken klarare. Tusan. Om det nu skulle vara sa att mund är en gammelsvensk form av mun - varför har morgonstunden guld i munnen? Uttrycket säger att morgonen är bra, fast enligt mig later inte tugga guld speciellt frestande. Kan det ha nagot att göra med den daliga morgonandedräkten som vi mänskliga har?

Jag har en byggubbe hos mig. Sedan 08.15 är han här, dessutom en kvart innan avtalad tid vilken inte är okej vid denna tid pa dygnet. Jag fasade för att ställa väckarklockan pa 08.00 men som magiskt vaknade jag pigg som en nötkärna en halvtimma innan väckarklockan.

Fyra koppar te senare är han fortfarande här och borrar med en decibelstyrka som överröstar
incubus fran min dator.

Jag tycker att det är lite obekvämt med byggare/ elektiker/ rörmokare i hemmet. Överhuvudtaget personer som arbetar för mig i mitt hem. Jag känner mig onyttig. I vanliga fall, dvs i Sverige, är jag förmodligen en san jobbig person som alltid hänger i hälarna pa den som jobbar.

Kan jag hjälpa till?
Ska jag hålla?
Vill du ha en kopp kaffe?
Hur är det för er elektriker nuförtiden?

Idag sa sköter jag mig dock. Jag sitter snällt i köket, sveper te, bloggar och lyssnar på musik. Jag vet egentligen inte vad som är bäst, fast det är ganska skönt att vara här i mitt hörn.

Farbror är för övrigt snäll. Han har bytt balkongdörr och lagat dörrluckorna ocksa, plus att det luktar gott av ett väldigt starkt lim.
image118


Kommentarer
Postat av: Sigurdane

Great page I will be a return visitor!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback