på djupa vatten

Varning. Här kommer en msn-konversation som inte kommer uppskattas av alla läsare.
Det är nämligen så att sent om kvällarna när hjärnan är understimulerad börjar en sådan som jag och tydligen också min vän Henrik tänka.

Henrik säger:Jan Björklund?

Lotta säger:Han är bra

Henrik säger:Varför?

Lotta säger:tre nya gymnasieformer - högskoleförberedande, yrkesförberedande och lärningsprogram.

Han anser att skolornas nischer är för många. Popularitet samt modeinriktningar prioriteras före kvalitet på utbildningen.

Ordningsbetyg

Henrik säger:I ett samhälle där man går emot att folk skolar om sig ett par gånger per livstid... kan det inte finnas en risk att de som går yrkesförberedande program halkar efter?

Lotta säger:det finns en risk, ja. Men jag tror att fördelarna är fler.

Ska vi ha ett samhälle där alla behöver en akademisk examen för att klara sig? Har vi ens råd med detta, och finns det ens behov?

Henrik säger:Jag skiter i vilket faktiskt. Det kvittar om vi har ett elitiskt samhälle - jag vet att jag är bättre än de allra flesta och kommer klara mig bra ändå.

Och har vi kvar samma pisskola som vi har i dag, så klarar jag mig bra ändå.

Henrik säger:Dock bra att man förändrar, för den gymnasieskola vi har i dag.... är direkt undermålig. Gynnar bara ambitiösa muppar - och inte de riktigt smarta.

Henrik säger:Hahaha. Och precis där var jag äckligt självgod och dödade en diskussion.

Henrik säger:Wiii

Lotta säger:Där har ju vi såklart skilda åsikter. Om man är smart och skiter i att utnyttja sitt intellekt så är man inget annat än lat och får skylla sig själv.


Lotta säger:Nej, det dog inte

Lotta säger:Däremot tycker jag att det är bra att han vill förändra dagens system med 500 olika fantasiutbildningar. Som jag skrev i bloggen. Mina kompisar som gick sam kommer knappast bli ekonomer bara för att det var deras utbildning

Lotta säger:Jag störs inte av att du är självgod Henrik. Självklart är du smartare än den stora massan - varför hyckla med det?

Henrik säger:Det är bättre att vara lat än dum. Mycket bättre, dessutom.

Ja, jag köper det du säger. Även om exemplet nu med ekonomer är det absolut sämsta man kan göra. (No offence, men så är fallet - kan ta upp varför om du vill).

Så att förändra är bra, men jag är tveksam till att detta är det bästa sättet. Just eftersom det blir jobbigt för de som ändrar sig och vill skola om sig (= läs impulsiva dampbarn som jag)
Och framförallt eftersom betyg och sådant är så överskattat.

Lotta säger:Haha (=läs lata jävlar?)

Lotta säger:Exempel Sam media då? Har en väninna som gick den linjen. Efter tre år hade hon inte lärt sig att redigera bilder. Intressant, inte sant?

Men för att göra allting klart Henrik - Varför var ekonomer det sämsta exemplet?

Lotta säger:För övrigt skolar ju (impulsiva dampbarn) om sig för jämnan nu med dagens komvu
x.

Henrik säger:Jag vet inte så mycket om sam media - mer än att det är den softaste linjen. En polare gick den utbildningen på gymnasiet, bland annat läste han 550 poäng photoshop. Och tro mig, ingen redigerar bilder som han. Och han fick fast anställning tre veckor efter gymnasiet och får nu ut en riktigt, riktigt schysst lön.

Troligtvis är ditt exempel bättre - mer generellt. Och det är jättetråkigt att folk utbildar sig till arbetslöshet

Henrik säger:Det är givetvis en sak man måste förändra. Att det behövs förändras är vi överrens om, men hur ska man göra det?!

Lotta säger:en sådan fråga.

När vi ändå håller på kan vi väl lösa Israel-Palestinakonflikten?


Henrik säger:Och ekonomerna... På tok för många utbildar sig till ekonomer. Är inte alls många av dem som kommer jobba som ekonomer. En majoritet av dem som läser ekonomi på universitet får svårt att hitta jobb som just ekonomer.

Henrik säger:Hahhaa. Jag vet.... vi skiter i att vara konstruktiva.

Lotta säger:tack. Jag tycker inte om att vara konstruktiv. Det är fantastiskt mycket skönare att bara klaga på allt och låta någon annan göra jobbet.

Lotta säger:Din Late jävel!

Lotta säger:

Vet du att vår konversation kommer att hamna på bloggen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback