ett valdigt ofranskt blogginlagg

En toppenhelg passerad. Traditionellt ofransk skulle den kunna kallas. I fredags var den en Luxemburgisk vaninna som fyllde ar. Kvallen spenderades saledes pa privatfest med en avslutande utgang pa den smutsiga Rockfabriken Rockstore. En mycket trevlig kvall dar Lotta lite flyktigt hittade en ny kandidat till pojkvan pa Rockstore.

Kort fakta om Luxemburg, som jag inte kande till. Luxemburg ar ett land som ar mindre an Cypern men storre an Malta. De ar valdigt rika, BNP per capita ligger omkring 80 000 dollar till skillnad fran Sverige dar samma siffra inte ar mer an 30 000 dollar. Trots en befolkning pa knappt en halv miljon, sa har de ett eget sprak som heter Luxemburgiska.

Hej snygging = Moien scheinheet

image47Luxemburgs flagga


Igar drack jag Glögg! Helt fantastiskt gott. Vi skulle ha lilljul à la Skandinav hos en finsk bekant till min svenske van Erik. Det var hela fyra skandinaver - av omkring 20 personer. Det var ruskigt trevligt dock. Jag alskar sadana anstandiga kvallar dar man ater tillsammans, dricker vin och gor folk supernojda genom att fraga vad de sysslar med. Vem vill inte prata om sig sjalv? Sanningen ar att det ofta dessutom ar ruskigt intressant. Igar traffade jag en som tillverkade konstgjord sno och en annan som salde bensinstationer. Otippat.

Jag har tankt (nu har det hant igen!). Manniskor ar fantastiska. Varje person som man moter pa gatan har en hel historia med erfarenheter, besvikelser, passioner, forhoppningar och forvantningar. Alla bar vi pa nagot, vare sig det ar stort eller litet. Nagon har gjort en resa runt jorden. Nagon har gett upp allt for sin livs karlek. Nagon har flyttat fran sin familj for att folja sina drommar. Nagon hade ingenting for nagra ar sedan.

Hej hopp vad seriost. Hur som helst. For var Skandinaviska afton kopte Erik och jag sill pa IKEA. Jag blir alltid lika lycklig nar jag kommer dit.

image48




Kommentarer
Postat av: Williamsina

O mar aliméntanos física e espiritualmente, fonte nutricia dunha forma particular, nin peor nin mellor ca outras, tan só diferente, alento de lendas de aparecidos, relatos de naufraxios, medievais cantigas de amigo, represaliados, épica historia cotiá da nosa frota pesqueira, terra de marinos de renome xa antes dos tempos de Paio Gomes Charino, o Almirante do Mar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback